Populära inlägg

tisdag 12 oktober 2010

Alla människors lika värde

Uttrycket "Alla människors lika värde" är måhända det uttryck som flest människor delar men inte kan förklara. Man anser att alla människor är lika mycket värda men man kan inte förklara varför. All erfarenhet, all historia och allt agerande tyder däremot precis på motsatsen. Hur kan detta komma sig? Det självklara svaret är givetviss att människor inte har lika värde, hur skulle det ens kunna vara möjligt? Ett "värde" är just bara ett ord som beskriver vad du själv har för uppfattning om vad värdet är för någonting, det är absolut inte ett objektivt ord.
Att ens komma överens om vad som menas med "allas lika värde" är problematiskt. Att du som läsare har samma uppfattning som jag om vad som menas med uttrycket är försvinnande liten.

Tänk er följande situation. I filmen 2012 så går jorden under och man kan bara rädda ett visst antal tusen personer. Hur ska urvalet av dessa personer genomföras. Om man anser att alla människor har lika värde borde man rent logiskt hävda att man ska göra ett slumpmässigt urval av jordens människor, anser du att man ska göra urvalet på ett sådant sätt?
Om du svarar Ja på frågan skulle du fortfarande stå för detta om det visade sig att slumpen bara valde ut män? Eller att samtliga visar sig vara tungt kriminella personer?
Ibland får jag för mig att människor måste mena någonting helt annat än att människor har lika värde när de nämner det, jag blir verkligen förundrad över att människor slänger ur sig uttrycket utan att verka ha tänkt igenom vad det betyder. När jag frågar vad de menar med allas lika värde får jag aldrig ett vettigt svar utan många reagerar som om de har blivit påhoppade.
Är dettaa 18-veckor gamla foster lika mycket värt som dig själv?


 Vad menar folk med människors lika värde? Jag själv anser att mina nära och kära är mer värda än andra, min dotter är mer värd än alla, mina vänner är mer värda än mina ovänner o.s.v.
Är det måhända så att folk menar att alla människor borde ha samma rättigheter och skyldigheter?

3 kommentarer:

  1. Jag tror att begreppet människovärde bara är relevant om man pratar i generella samhällsövergripande termer snarare än att blanda in den subjektiva känsla man har gentemot närstående.

    Begreppet som sådant är heller inte väldefinierat utan är som du säger ofta bara ett ord som folk använder utan reflektion. Det jag skulle lägga i begreppet skulle vara allas rätt att slippa lida och att ha frihet i största möjliga mån etc. Så, ja det handlar alltså mycket om vilka rättigheter och skyldigheter alla människor bör ha och att inga människor ska fråntas dessa grundläggande rättigheter oavsett vem de är.

    SvaraRadera
  2. begreppet värderelativism dök upp i postmodermismens efterdyningar i nyliberalismens 80-tal.
    normupplösning, menade en del kritiker. All motstånd mot t ex sexualisering och videovåld blev betraktat som moralpanik.

    SvaraRadera
  3. allas lika värde inför lagen, obligationer och rättigheter i samhället. kan inte tolka det vidare än så.

    alla har ett lika värde i det stora så länge det är i det stora, då alla oavsett goda eller dåliga egenskaper uppväger för varandra och skapar nödvändiga kontraster i livet.

    men om man lämnar det filosofiska och skall välja ut en avgränsad grupp individer, för låt säga skapandet av en isolerad koloni, då måste man välja ut individer med egenskaper som är fördelaktiga för kolonins tillväxt...

    så människovärde är en god önsketanke som man
    gärna delger andra för att förstärka självbilden av att vara 'en god och human människa som är värd respekt samt omtycke.

    lite på samma sätt som gemene man gärna beskyller andra för att vara rasister eller antisemitister, när de själva kanske delar samma åsikt.

    SvaraRadera